Dobrý den. Zde vám budu přinášet přibližně jednou do týdne komentář k nějaké zajímavé události, co se během týdne stane. Budu se snažit být informativní, ale snad i zábavný, protože o bombastický a katastrofální pohled se postarají naše média:)
Hodina Země (Ekonomie, nebo ekologie)
Zdravím vás u svého prvního komentáře ke světovému i domácímu dění. Dnes se podíváme na tak medii propíranou Hodinu Země.
O co vlastně jde? Ten kdo v posledních dnech alespoň trochu zavadil o televizní obrazovku, popřípadě o novinový stánek, jistě slyšel o Hodině Země. Jde o snahu skupiny lidí, kteří před třemi lety navrhli, aby se na tichomořských ostrovech na hodinu vypnulo osvětlení a vlastně celá rozvodná síť. Chtěli tím upozornit na narůstající zátěž, která díky nám lidem působí na naši zemi. Já se ptám zda je to správné?
Minulý rok se tato dalo by se říct móda dostala i k nám. Tehdy se ozval ČEZ s tím, že hodinová prudce snížena spotřeba energie bude mít neblahé účinky na rozvodnou síť a mohla by způsobit problémy. Avšak druhý den již o tomto problému napadlo ani slovo. Možná se tehdy ČEZ bál aby nepřišel o zisky, přeci jen na tom není nejlépe.
Tento rok se Hodina Země rozšířila do celého světa. Stále však jde o symbolický krok, nikoli o výraznou pomoc naší planetě. Přesto se však v mnoha zemích, náhodou ČEZ letos nic nenamítal, rozšířila vlna nevole, hlavně ze stran energetických distributorů, kteří protestují s argumenty jaké byly u nás před rokem. Prostě pro někoho jde o ekologii, pro jiného o ekonomii.
Pokud chcete slyšet můj názor, tak jde především o symbolický krok, jak upozornit lidi aby nadále lhostejně nemávali rukama, že pro jejich život jim země ještě vydrží. Ale co další generace? Je potřeba rozvíjet technologií a nové způsoby výroby energie. Nejsem žádný ekologický aktivista, ale trocha úcty k naší zatím skutečně jediné planetě, našemu jedinému domovu je potřeba.
Komentáře
Přehled komentářů
Chtěla jsem samozřejmě napsat vykládej to Dánům, ale jak jsem si představovala tu placatou zemi, automaticky naskočilo Nizozemsko.
(nadpis?)
(Alissa, 3. 4. 2010 11:51)
Kdes našel tu baterii? O ničem takovém jsem enslyšela, zní to zajímavě.
Moje oblíbené řešení je přečerpávací elektrárna, ale vykládej to Holanďanům.
RE: Alternativy
(Lakely, 3. 4. 2010 10:10)
Narážíš tedy na hlavní problém uskladnění energie. Ano to je strašák, který nás trápí už dlouho. Avšak uskladnění velkého množství energie řekněme na dva tři dny je technicky zvládnutelné. Avšak zde narážíme na finanční, nikoli technologické hranice. Baterie schopná po dobu tří dnů tolik energie, aby dokázala zásobovat město do 50 000 obyvatel je technologicky proveditelná. Avšak její velikost a hlavně výrobní cena, by dokázala položit středně velký stát.
Já beru alternativní zdroje jako vkusný a někdy(většinou však ne) i ekologický doplněk výroby energie.
Je to složitá otázka, která teprve čeká na své dořešení.
Alternativy
(Alissa, 1. 4. 2010 12:20)Kolik spotřeby energie je možno pokrýt alternativami, to je složitá otázka. Hlavní probém alternativních zdrojů vidím v závislosti na vnějších podmínkách. (Co budou dělat, až bude pod mrakem a bezvětří? A naopak až zafouká a síť bude přetížená? Dánský problém spočívá v tom, že si s nadbytkem energie neumí poradit. Český, mimochodem, též. Je to něco, co se musí řešit i u jaderných elektráren, jenže tam je to mnohem snáz předvídatelné a tudíž zvládnutelné.)
RE: Zelená je energie
(Lakely, 1. 4. 2010 10:34)
Ano, poukazuješ na známý problém alternativní energie. Je sice pravda že část výroby energie z obnovitelných zdrojů prospěje životnímu prostředí, ale nikdy nemůže alternativní zdroj nahradit celou energetickou produkci. Jen si to vemte. Pro nahrazení výkonu Temelína, by bylo potřeba pokrýt desítky a desítky kilometry čtvereční země solárními panely. Popřípadě vytvořit ještě jednu planetu, kde by se pěstovala biomasa, která by jinak na zemi neskutečně zdražovala potraviny. A další příklady by přišli.
Jak říkáš je důležité si vše rozmyslet. S ničím se to nemá přehánět a hlavně. Ekologové by měli bojovat za technologie, které zemi minimálně zatěžují. Takže v jaderná a termojaderná energetika by měla být jedním z jejich prosazovaných bodů.
Zelená je energie
(Alissa, 30. 3. 2010 17:57)
...environmentalismus je hra.
Buďme k matce Zemi ohleduplní! Používejme alternativní zdroje energie! Stavme větrníky!
Tak se rozhodli Dánové. Zastavěli si placatou vlast malebnými větrníky a teď se diví, protože jak to zafouká, mají přetíženou síť. Kdyby nebylo Skandinávců obšťastněných vhodnějším zdrojem energie, kteří milostivě odčerpají něco z dánské zelené energie na úkor svých pružně regulovatelných vodních.
Dvakrát měřte, jednou řežte, pánové. Zvlášť když si pod sebou podřezáváte větev.
RE: Environmentalistický paradox
(Lakely, 30. 3. 2010 15:18)
Ano, přesně jak říkáš. Výjimku tvoří ale právě tvůrci tohoto nápadu. Na tichomořských ostrovech, na jejichž jméno si nevzpomínám na příslušnou hodinu zastavili kompletně výrobu elektřiny. Tedy ve státech kontrolovaných elektrárnách. Obyvatelům bylo doporučeno aby odstavili i své generátory. To už je způsob který dostává přesné myšlence Hodině Země. Ovšem je jasné že ve zbytku světa je to neproveditelné. Jak říkám jde především o upozornění, avšak co do ekologické prospěšnosti, to opravdu nedosahuje ničeho.
Prostě a jednoduše masy lidí se pod pozlátkem pomoci Zemi dají strhnout jednoduše, to je však známý fakt...
Environmentalistický paradox
(Alissa, 28. 3. 2010 21:29)
Ti, kdož se prohlašují za environmentalisty, tímto činí akci demonstrativní sice, ale paradoxně naprosto neenvironmentalistickou. Nespotřebování vyrobené elektřiny je vpodstatě plýtvání, jelikož metody a kapacity "uskladnění" energie jsou dosti žalostné a nespotřebovaná elektřina, jejíž výrobě stejně nemožno zabránit, proteče sítí bez užitku.
Jedná se o poněkud smutný případ toho, jak se lid nechá strhnout, aniž by přemýšlel o důsledcích. Ale nelámejme nad nimi hůl; třeba příště vymyslí takovou formu demonstrace, která bude Zemi prospěšná.
(autorka se necítí být klimaskeptikem, leč Earth Hour dovedená do důsledků jí připadá jako dobrý úmysl nesmyslně realizovaný)
(a oprava)
(Alissa, 3. 4. 2010 19:15)